Categorieën
Default

Hoe een bedrijf starten van idee tot product

Eigen product ontwikkelen

Heb je ooit het gevoel dat je constant een race tegen de klok loopt? Hoeveel tijd heb je nog over om Eigen product ontwikkelen voor je klanten, je bedrijf te laten groeien en het leven te creëren dat je wilt? Het kan een beangstigend gevoel zijn, maar het is iets waar alle ondernemers op een bepaald moment mee te maken krijgen. Je kunt er niet omheen: waarde creëren en je bedrijf laten groeien zijn twee heel verschillende dingen. Om te slagen, moet u zich op beide kunnen concentreren.

In plaats van in paniek te raken over hoeveel tijd u nog hebt of overweldigd te raken door de vele uitdagingen die het opstarten van een nieuw bedrijf met zich meebrengt, kunt u gerust zijn: er zijn genoeg manieren om overhaaste ideeën om te zetten in uitvoerbare stappen om het bedrijf op te bouwen waar u van houdt. Hier zijn 5 stappen om een bedrijf te starten, van idee tot product:

Define your business problem

Eerst moet je de markt definiëren die je probeert op te lossen. Met andere woorden, welk probleem lost uw product/oplossing op? Zodra u het probleem hebt geïdentificeerd, kunt u beginnen na te denken over de mogelijke klantsegmenten, en welk(e) probleem(en) elk segment zou kunnen hebben. Met deze tips kunt u beginnen met het definiëren van uw bedrijfsprobleem en het kiezen van het juiste probleem om op te lossen.

Vertel uw verhaal

Verhalen zijn wat bedrijven succesvol maakt. Hoe gedetailleerder en meeslepender het verhaal, hoe groter de kans dat u uw potentiële klanten converteert. Tegenwoordig richten de meeste bedrijven zich op het klanttraject – welke stappen doorlopen klanten om de producten of diensten te krijgen die u aanbiedt? Vertel in uw bedrijfsverhaal de reis van de klant door uw product of dienst. Hoe maakt de klant voor het eerst kennis met uw bedrijf? Wat wordt hem verteld? Welke stappen onderneemt de klant vervolgens om zijn gewenste product/oplossing te krijgen? Hoe past uw bedrijfsmodel in dit klantentraject? Wat is de volgende stap in uw klantentraject? Deze customer journey-vragen helpen u het pad te schetsen dat uw klanten afleggen wanneer ze uw product of dienst gebruiken.

Leer van de fouten die andere startups hebben gemaakt

Er zijn veel dingen die je moet vermijden als je een nieuw bedrijf start, maar fouten maken hoort daar niet bij. Hier zijn een paar tips om te vermijden: Probeer niet alles in één keer te doen. Het is beter om kleine stapjes te nemen en nieuwe ideeën uit te proberen voordat u zich vastlegt op een hele nieuwe manier van werken.

Zorg ervoor dat u uw eigen bedrijfscultuur en de verwachtingen van uw klanten op het gebied van klantenondersteuning begrijpt. Wees flexibel en ruimdenkend als het op nieuwe ideeën en technologieën aankomt. Het is beter om uit de gratie te vallen dan verkeerd begrepen te worden. Als u vindt dat uw idee geweldig is, maar uw concurrentie vindt dat ook, dan is er een kans om te winnen. Breng uw idee naar de massa en kijk hoe het strijdt om de kroon. Als het verliest, heb je al een stap voorwaarts gezet. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen en faal gracieus. Niemand heeft ooit gezegd dat ondernemer zijn een makkelijke manier is om winst te maken.

Zorg ervoor dat je het pijnlijke gevoel van mislukking ervaart, maar leer er ook van. Het zal je helpen groeien als ondernemer en voorkomen dat je in de toekomst dezelfde fouten maakt.

Bouw een MVP (Minimum Viable Product)

Een minimum levensvatbaar product is de eerste stap om je product te lanceren. Als je weet hoe ver je nog moet gaan, heb je een betere kans om te bepalen of je idee een goed idee is of niet. Een minimum levensvatbaar product is een concept dat populair is gemaakt door de lean startup methode. Het gaat niet om het vinden van een ideaal product, maar om het vinden van een werkend product dat tegen lage kosten en met zo weinig mogelijk inspanning ontwikkeld kan worden. Het is belangrijk op te merken dat u nooit moet proberen een product te ontwikkelen dat te groot is om haalbaar te zijn.

U wilt een manier vinden om uw idee op te schalen, zodat u de markt kunt testen en kunt zien welke respons u krijgt. Als u weet hoe u uw idee kunt verkleinen, kunt u bepalen of uw idee levensvatbaar is of niet. Een minimum levensvatbaar product is een geweldige manier om uw bedrijf te starten. Het is een manier met een lage investering om een gevoel voor de markt te krijgen en te zien of er genoeg vraag is naar uw product of dienst. Het is ook een goede manier om meer te weten te komen over uw klanten en de problemen die zij willen oplossen. Het is belangrijk op te merken dat je MVP zo minimaal mogelijk moet zijn. Met andere woorden, je product moet in staat zijn om het minimum aantal eenheden te verschepen dat nodig is om je bedrijf overeind te houden. Het heeft geen zin om een product te ontwikkelen dat mensen nooit zullen kunnen kopen omdat het niet winstgevend zal zijn.

U kunt uw product altijd laten groeien en uw bedrijf uitbreiden zodra uw MVP enige inkomsten begint te genereren. Wees je er echter van bewust dat je product niet zo goed zal zijn als het zou kunnen zijn totdat je leert coderen. Je kunt leren coderen door online cursussen te volgen, of je kunt een boek of twee kopen en zelf oefenen. Er zijn eindeloos veel manieren om een bedrijf te beginnen, en er is niet één maat die voor iedereen past. Er is geen pasklare oplossing als het gaat om het starten van een bedrijf. U moet een manier vinden die voor u en uw situatie het beste werkt.

Vergeet de veronderstellingen die je maakt over consumenten

Als ondernemer ga je fouten maken. U zult beslissingen nemen die verrassend, ongemakkelijk en soms zelfs beangstigend zijn. Naarmate uw bedrijf groeit, zult u merken dat de manier waarop u over klanten denkt, verandert. U zult zich gaan realiseren dat u het waarschijnlijk bij het verkeerde eind had met uw aannames over consumenten. Je zult merken dat je steeds dezelfde fouten maakt en dat je je opener en flexibeler moet opstellen als het gaat om vragen en feedback van klanten.

U moet ophouden zo bang te zijn om feedback en ondersteuning te vragen. Wees bereid om je kaarten te laten zien en eerlijke, constructieve feedback te ontvangen. Wees bereid om van je fouten te leren en probeer ze niet te vermijden. Als je blijft proberen om jezelf te beschermen tegen het ontvangen van feedback en je blijft proberen om te voorkomen dat je actie onderneemt als gevolg daarvan, zul je alleen maar gefrustreerd en geïrriteerd zijn met jezelf voor het missen van de waardevolle informatie en ondersteuning die je nodig hebt. Wees flexibel, leer van je fouten, en het allerbelangrijkste, laat je kaarten zien. Consumenten zullen door uw maskers heen kijken en fraude herkennen als ze er een zien. Consumenten willen de echte u zien, niet het schild dat u voor publieke consumptie opzet.

Wees eerlijk, realistisch en ruimdenkend als het gaat om klantenondersteuning en feedback. Consumenten zullen altijd beter af zijn als ze onderscheid kunnen maken tussen een nepper en een echte aanbieder van een product/oplossing.